Eindexamens 2018: Alles over de Normeringsterm (N-term)

Sommige jaren zijn examens moeilijker dan in andere jaren. Om te garanderen dat het niveau om een voldoende te halen hetzelfde blijft, wordt ná het nakijken, het examenniveau landelijk geëvalueerd door een commissie bestaande uit experts en docenten. Hierbij is de N-term, oftewel de normeringsterm van belang. Die zorgt ervoor dat een 6,0 op je examen in 2012 evenveel waard is als een 6,0 in 2017.

De examenmakers streven naar een N-term van 1,0. De N-term kan tussen de 0,0 en 2,0 liggen. Bij een eindexamen dat makkelijker was dan de verwachting, wordt de N-term verlaagd, en bij een examen dat moeilijker was dan verwacht wordt de N-term verhoogd. De hoogte van de N-term, is dus afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het examen.

Wel of niet klagen voor een hogere N -term?

Veel scholieren denken vaak dat als gevolg van een enorme hoeveelheid ontvangen klachten, de N-term automatisch aangepast wordt. Dit is echter niet het geval. In enkele gevallen, wordt de N-term aangepast naar aanleiding van de ontvangen klachten. De klachten die het LAKS verzameld worden dan beoordeeld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Het CvTE zal uiteindelijk de hoogte van de N- term bepalen, mede met de hulp van de klachten van het LAKS.

Kortom: de hoeveelheid klachten over de moeilijkheid van een examen leidt niet tot een hogere N-term. Een goed inhoudelijke klacht geeft het CvTE wel een prikkel namens het LAKS om hier bij de vaststelling van de normering extra goed naar te kijken.

Hoe moet je klagen? Probeer zo specifiek mogelijk te benoemen wat er fout is aan het examen. Kan een vraag ook anders gelezen worden? Welke vraag (nummer onthouden!) was er onduidelijk en waarom? En als je dat dat er een fout in het examen zit, waarom is dat dan precies?