LAKS

Waarom vragen we hier aandacht voor? Stereotyperende en discriminerende woorden komen niet alleen voor in de klas doordat mensen ze verbaal gebruiken. Ook in de lesboeken komen dit soort woorden voor. Vaak zijn het zelfs geaccepteerde vaktermen. Juist daarop moeten we met elkaar kritisch zijn. Met de tijd zien we steeds beter in welke woorden eigenlijk niet geschikt zijn om mensen, groepen of gebeurtenissen te benoemen. We moeten daarom altijd kritisch blijven kijken naar welke woorden we in de lessen en in de lesstof gebruiken. Dat geldt voor alle vakken, maar hiernaast lichten we een aantal sociaalwetenschappelijke en/of historische termen uit. Tijdens lessen kan het zijn dat het taalgebruik van en in de lesstof zelf bijdraagt aan het in stand houden van negatieve denkbeelden over anderen. Een vak als geschiedenis is hier een goed voorbeeld van. Geschiedenis helpt ons om het heden te begrijpen. Maar wanneer geschiedenis maar vanuit een kant wordt belicht, ontstaat er een eenzijdig beeld waarin sommige groepen onderbelicht blijven. Een inclusieve en brede geschiedschrijving draagt bij aan een inclusieve samenleving. Het is belangrijk dat niet alleen de mooie verhalen worden verteld, maar dat er ook wordt stilgestaan bij nare gebeurtenissen en fouten. Het is dan ook heel belangrijk om te blijven stilstaan bij vragen als: wat wordt er verteld? Door wie? En hoe? Het LAKS tipt hier ook graag het hoofdstuk Educatie en de begrippenlijst van het Zwart Manifest. in de le

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=