29 Europese samenwerkingen Naast het LAKS zijn er over de hele wereld nog vele andere scholierenorganisaties. Hoewel onderwijssystemen verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten in bijvoorbeeld onderwerpen waar we ons mee bezighouden. Denk aan de organisatie van de vereniging zelf, maar ook inhoudelijke onderwijsthema’s zoals het imago van de vmbo’er, mentaal welzijn of toetsdruk. Afgelopen jaar hebben wij als LAKS-contact gelegd met verschillende organisaties en zijn we samenwerkingen gaan verkennen. We hebben op dit moment goed contact met vijf Europese scholierenorganisaties. Naast dat we deze contacten willen onderhouden willen we ons netwerk uitbreiden met nog meer scholierenorganisaties zodat we nog meer ideeën en oplossingen kunnen uitwisselen. Omdat we vorig jaar vooral samenwerkingen hebben opgezet en verkend, willen we deze dit jaar graag inzetten om informatie uit te wisselen en samen te werken aan gezamenlijke speerpunten. Regionale netwerken: scholieren uit heel Nederland betrekken Het LAKS wil er zijn voor alle scholieren in Nederland, dus ook voor leerlingen die verder van het kantoor in Utrecht wonen. Scholieren in verschillende regio’s kunnen namelijk ook met verschillende problemen te maken hebben, denk aan het lerarentekort, dat in sommige delen van het land veel groter is dan in andere, of aan de bereikbaarheid van scholen en ondersteuning. Om goed op te komen voor alle scholieren, is het belangrijk dat we weten wat er speelt in het hele land. Daarom willen we leerlingen uit alle regio’s op twee manieren meer betrekken: binnen onze vereniging en inhoudelijk binnen het onderwijs. • Binnen de vereniging willen we beter letten op reistijd en locatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat we onze activiteiten op andere plekken dan Utrecht kunnen organiseren, en dat we rekening houden met hoe laat we beginnen en eindigen, zodat scholieren uit heel Nederland kunnen meedoen. • Binnen het onderwijs willen we dit jaar beginnen met het opzetten van een regionaal netwerk van leerlingen. We denken aan regionale verbanden van leerlingnetwerken die passen bij de bestaande onderwijsregio’s. Deze verbanden zouden scholieren kunnen vertegenwoordigen binnen hun eigen regio en problemen signaleren of aanpakken die daar spelen. Zo’n netwerk zou helpen om het onderwijs vanuit verschillende invalshoeken te verbeteren. Ons netwerk van contact met buitenlandse scholierenkoepels uitbreiden. Met buitenlandse scholierenorganisaties contact onderhouden om ideeën uit te wisselen over zowel de inhoud van het onderwijs als over de vereniging. Aktiepunten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=