25 Pizza-panel over digitalisering organiseren om het te hebben over privacyvraagstukken op school en zo het leerlingperspectief daarover op te halen. Een video maken om aandacht te vragen voor de risico’s van meekijksoftware en privacy in de klas. Aktiepunten Privacy Digitale ontwikkelingen roepen ook vragen op over privacy en gegevensdeling. Wat mag volgens de privacyregels, en wat is wenselijk? Veel middelbare scholen in Nederland onderzoeken de mogelijkheden van meekijksoftware, ook wel monitoringssoftware of schermcontrole genoemd, wat leerkrachten in staat stelt om tijdens de les digitaal toezicht te houden op de apparaten van leerlingen. Als LAKS maken we ons zorgen over deze ontwikkeling. Wij vinden dat elke scholier in Nederland moet kunnen rekenen op een leeromgeving waarin zij vertrouwd worden in plaats van gewantrouwd en gecontroleerd. Onderwijs moet jonge mensen stimuleren om eigen keuzes te maken, zelf verantwoordelijkheid te dragen en zich vrij te voelen om zich te ontwikkelen, ook via digitale leermiddelen. Vertrouwen moet een kernwaarde zijn in het onderwijs en technologische controlemaatregelen ondermijnen dit vertrouwen. Door het onder andere organiseren van een pizza-panel over privacyvraagstukken zullen we dit thema verder onderzoeken. In samenwerking met experts willen we ons mengen in de discussie en onze visie hierop uitdragen door middel van bewustwordingsvideo’s. PIZZA PIZZA PIZZA PIZZA PIZZA PIZZA PIZZA PIZZA PIZZA
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=