24 Leerlingen moeten leren over generatieve AI en hoe dergelijke systemen en tools werken. Zij zouden weloverwogen de beslissing moeten kunnen maken om AI in te zetten of niet. Daar hoort kennis over de voor- en nadelen bij, zoals het risico op achteruitgang van het creatief en kritisch denkvermogen van de leerlingen bij het te veel of verkeerd inzetten van AI. Daarom willen we samen met onderwijspartners een duidelijke visie vormen op AI-gebruik, die rekening houdt met kansen en risico’s. Deze visie dragen we actief uit door middel van een position paper richting beleidsmakers en de overheid. Met de opkomst van AI wordt ook nepnieuws steeds overtuigender: denk aan deepfakes of andere realistischuitziende AI-video’s. Scholieren krijgen dit via sociale media dagelijks onder hun neus, vaak zonder het zelf door te hebben. Het LAKS vindt dat alle scholieren onderwijs moeten krijgen in kritisch nadenken over nieuws, beeldmateriaal en online bronnen. Zeker nu het steeds eenvoudiger wordt om via AI nepcontent te maken is het belangrijk dat jongeren onderscheid leren maken tussen echt en nep. Om dit onderwerp bespreekbaar te maken, wil het LAKS een creatieve en aansprekende campagne voor scholieren ontwikkelen in samenwerking met experts en organisaties die zich bezighouden met mediawijsheid. Denk aan ludieke video’s of posts die echt lijken, maar in werkelijkheid AI-gegenereerd zijn, om zo bewustwording te creëren en tegelijkertijd advies te geven over hoe deze beelden te herkennen zijn. Een doordachte visie vormen over verantwoord AI-gebruik in het onderwijs. Onderbouwd position paper schrijven en publiceren over AI in het onderwijs. In gesprek gaan met het ministerie van OCW en Kamerleden over AI-beleid in het onderwijs, zodat het onderwerp hoog op hun agenda komt te staan en er een duidelijk advies of richtlijn komt dat scholen kunnen overnemen en gebruiken. Een ludieke campagne ontwikkelen over AI en nepnieuws, gericht op scholieren. Aktiepunten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=