23 Telefoonbeleid Sinds januari 2024 geldt er een landelijk advies voor een telefoonverbod op scholen. Dit heeft grote invloed op hoe scholieren hun schooltijd ervaren. Het LAKS ziet voordelen, zoals meer rust en veiligheid, maar is kritisch op een volledig verbod. De telefoon is namelijk een belangrijk aspect en hulpmiddel in het leven van nu en de toekomst, zowel binnen als buiten school. In plaats van een algeheel verbod pleiten wij voor begeleiding in verantwoord, veilig en slim gebruik van de telefoon. Leerlingen moeten leren omgaan met de telefoon – ook wanneer een school telefoons tijdens lestijd verbiedt. Die kennis is essentieel voor hun zelfstandigheid in het dagelijks leven, ook na de middelbare school. Daarom wil het LAKS samen met beleidsmakers en onderwijsprofessionals in gesprek om de voor- en nadelen van verschillende vormen van telefoonbeleid in kaart te brengen. Kunstmatige intelligentie (AI) We zien dat AI-tools zoals ChatGPT steeds vaker gebruikt worden door scholieren, en dit zal zich in de toekomst verder ontwikkelen. Ze kunnen helpen bij schoolwerk, maar zorgen ook voor veel onzekerheid. Leerlingen weten vaak niet goed hoe ze AI verantwoord kunnen inzetten, leraren vrezen dat huiswerk niet meer door de leerling zelf wordt gemaakt en de overheid heeft nog geen duidelijke richtlijnen over hoe het binnen het onderwijs mag/kan worden ingezet. Hoewel we dus al een aantal jaar gebruik maken van kunstmatige intelligentie, weten we vaak nog niet hoe en wanneer het efficiënt en op de juiste manieren kan worden gebruikt. Voor het LAKS is het duidelijk: AI heeft een plek gekregen binnen het onderwijs, dit kan niet worden genegeerd en daarom moet het op een bewuste en doordachte manier worden opgenomen in het onderwijs. In gesprek gaan met leerlingen, onderzoekers, ambtenaren en het onderwijsveld om een visie te vormen op passend telefoonbeleid. Leerlingenraden van scholen ondersteunen bij inspraak over het beleid dat recht doet aan zowel rust in de klas als digitale zelfredzaamheid van leerlingen. Aktiepunten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=