LAKS

21 Onderwijstijd Hoeveel uur per dag is ideaal voor een leerling om les te krijgen? Hoe gebruik je de lestijd optimaal? Worden er genoeg verschillende vormen van leren aangeboden? Onderwijstijd is een belangrijk vraagstuk. Als LAKS zien wij dat onderwijstijd op dit moment niet efficiënt wordt gebruikt, wat ten koste gaat van de motivatie van leerlingen. Dit schooljaar kijken wij kritisch naar onderwijstijd en zullen we op zoek gaan naar mogelijkheden om dit in de toekomst te verbeteren. en ervaren we als leerlingen dat we onderwijs missen, terwijl dit de motivatie van scholieren enorm zou kunnen bevorderen. Als zij vanaf hun middelbare schooltijd geprikkeld zijn om te leren en te groeien, zal dit in de toekomst door blijven gaan. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de hoeveelheid onderwijstijd nauwelijks tot geen relatie heeft met de kwaliteit van het onderwijs. Het Nederlandse onderwijs scoort op verschillende onderwijsranglijsten, zoals in taal- en rekenonderwijs, lager dan omliggende landen, terwijl in de meeste van deze landen minder uren onderwijs worden gegeven. Het LAKS gaat daarom onderzoek doen naar de hoge urennorm en naar een efficiëntere manier van lesgeven die beter aansluit op leerlingen. Daarom willen wij ons jaarlijkse scholierencongres aan het thema onderwijstijd wijden. Dit willen we vormgeven met een paneldiscussie en door op scholen langs te gaan om input op te halen. Uiteindelijk willen we de bevindingen bundelen in een rapport, waarmee we vervolgens in de politieke lobby het gesprek aangaan en ons mengen in de discussie. We hopen hiermee veranderingen rondom onderwijstijd in gang te zetten. Het leerlingperspectief ophalen over onderwijstijd door het organiseren van scholierencongressen en hierover een rapport uitbrengen. Het gesprek aan gaan met de onderwijsinspectie en de VO-raad over het verlagen van de urennorm en het verbeteren van de kwaliteit van de lessen om dit te realiseren. Aktiepunten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=