20 Doorstroom VO naar vervolgopleiding Veel leerlingen geven aan dat de manier waarop de LOB-lessen (schoolloopbaanbegeleiding) nu gegeven worden, niet goed voor hen werken. Leerlingen worden bij een gebrek aan of inhoudelijk ontoereikende invulling van deze lessen niet goed voorbereid op hun vervolgopleiding of de arbeidsmarkt. Hier moet verandering in komen. Aankomend schooljaar gaan wij een stappenplan schrijven over wat er tijdens de middelbare schooltijd behandeld moet worden op het gebied van LOB. Twee jaar geleden is er door het LAKS de Checklist LOB uitgebracht waarin staat wat er op het gebied van LOB op school behaald moet worden, deze was specifiek voor schoolleiders bedoeld. Dit jaar willen wij graag de focus leggen op wat leerlingen gedurende hun middelbare schoolperiode kunnen en moeten krijgen op het gebied van LOB. In het nieuwe stappenplan zal bijvoorbeeld komen te staan hoe er oriëntatie op alle onderwijsrichtingen van vervolgopleidingen moet plaatsvinden. Ook willen we het hebben over de mogelijkheid om direct na de middelbare school te gaan werken. Daarnaast zal er staan dat er persoonlijke ondersteuning moet zijn om de leerling te helpen ontdekken wat echt bij hen past en waar zij deze ondersteuning kunnen vinden, om daarmee het proces van keuzes maken makkelijker te maken. Om dit te bereiken gaan we een pizza-panel organiseren en in gesprek met decanen om er onder andere achter te komen hoe zij een optimaal LOBprogramma zien. Op basis van deze informatie en de informatie uit het LOB pizza-panel met leerlingen willen we een stappenplan voor een persoonlijke schoolloopbaan maken. De kennis die we uiteindelijk hebben opgedaan en het stappenplan dat we hebben opgesteld willen we verspreiden onder decanen, bijvoorbeeld via de BiOND decanencongressen. Daarnaast willen we graag onderzoeken hoe het onderwerp LOB in de lerarenopleiding kan terugkomen. Dit kan in eventuele samenwerkingen met BiOND en de AOb. Een pizza-panel organiseren om de ervaringen op het gebied van LOB van decanen en leerlingen op te halen. Een stappenplan schrijven voor scholieren waarin het LAKS duidelijk maakt wat leerlingen gedurende de middelbareschooltijd aan LOB moeten doorlopen. Meepraten over hoe LOB op een betere manier in de lerarenopleiding zou kunnen terugkomen. Aktiepunten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=