16 Leerlingenparticipatie Al sinds de oprichting van het LAKS is leerlingenparticipatie het belangrijkste speerpunt. Dit strekt van leerlingenstatuten tot medezeggenschapsraden (MR) tot leerlingenraden. Nu digitalisering in het onderwijs oprukt, mentaal welzijn van jongeren onder druk staat en zo nog veel meer andere kansen en problemen op het onderwijs afkomen is leerlingenparticipatie belangrijker dan ooit. Daarom gaan we ons dit jaar flink inzetten om de stem van scholieren te versterken. Zo willen we ten eerste dat leerlingenraden worden vastgelegd in de wet: iedere scholenkoepel en onderwijslocatie heeft naast een MR met leerlingen een leerlingenraad nodig. Ook komt er door het organiseren van leerlingenraden op iedere middelbare school meer zicht op participatie voor leerlingen, doordat er kan worden geïnformeerd naar de inspraak van leerlingen op school bij deze leerlingenraden. Daarnaast gaan we leerlingenraden helpen om zo goed mogelijk inspraak te leveren. Dit gaan we doen door leerlingenraadtrainingen te geven en door opnieuw het leerlingenraadcongres te organiseren. Bij deze trainingen en het congres zullen we ook direct handvatten aan de leerlingenraden bieden om mee te praten over actuele, inhoudelijke zaken als het telefoonbeleid, omgang met AI en toetsbeleid. Verder zullen we op het WMS-congres (Wet Medezeggenschap op Scholen) twee workshops geven over de positie van de leerling in de medezeggenschapsraad. De eerste workshop gaat over het leerlingenstatuut. Hiervoor zullen we een leerlingenstatuut uitwerken en deze op het WMS-congres presenteren en doornemen. De andere workshop zal gaan over de jaarkalender van MR-stukken en welke stukken relevant zijn voor leerlingen. Met deze workshops en de uitkomsten hiervan hopen we leerlingen handvatten te geven om echt te participeren in de medezeggenschapsraad. De uitwerking van ons leerlingenstatuut en de jaarkalender zullen we ook verder verspreiden dan het WMS-congres, bijvoorbeeld tijdens het leerlingenraadcongres en tijdens leerlingenraadtrainingen. Tot slot streven we ernaar om met een regionaal netwerk van het LAKS inspraak van leerlingen verder te stimuleren. Door middel van dit netwerk verbinden we leerlingen met elkaar. De samenkomst van leerlingen op regionaal niveau zorgt ervoor dat ze ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren. Daarnaast bieden de regionale netwerken de mogelijkheid om regionale evenementen te organiseren waardoor leerlingen gemakkelijker naar een evenement kunnen gaan. Hierdoor kunnen we meer participerende leerlingen ondersteunen met trainingen en informatie. Deze netwerken zullen dus de leerlingenparticipatie op scholen bevorderen en het regionaal netwerk kan ook participeren in bijvoorbeeld overleggen in de verschillende onderwijsregio’s en van de (grote) scholenkoepels in de regio. De kijk van de leerling naar deze overkoepelende organisaties is hard nodig om de leerling ook daar weer terug in beeld te krijgen.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=