LAKS

15 Passend onderwijs Passend onderwijs was afgelopen jaar een belangrijk thema voor het LAKS. Het vorige bestuur legde al contacten met jongerenorganisaties die zich inzetten voor passend en gespecialiseerd onderwijs. Dit jaar bouwen we daarop voort, met steeds de centrale vraag: wat is er in het onderwijs nodig om elke leerling, ongeacht achtergrond of ondersteuningsbehoefte, zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst? Toekomstbestendig onderwijs begint bij de plek waar leerlingen leren. Scholen moeten veilig, duurzaam en toegankelijk zijn voor iedereen. Samen met onderwijspartners willen we daarom een checklist ontwikkelen die beschrijft wat een inclusieve en toekomstgerichte school minimaal moet bieden. Sinds januari 2025 zijn samenwerkingsverbanden verplicht ouder- en jeugdsteunpunten te hebben, waar ouders en scholieren terechtkunnen met vragen en hulp. In de praktijk weten we niet of deze punten werken en vindbaar zijn, en dat terwijl ze cruciaal zijn voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Het LAKS wil, samen met ouderorganisaties, zorgen voor betere toegankelijkheid en duidelijke voorlichting over deze steunpunten. Onze aandacht gaat dit jaar bovendien uit naar leerlingen die dreigen uit te vallen in het regulier onderwijs en daardoor naar het VSO worden doorverwezen. Inclusief onderwijs wordt pas echt haalbaar als reguliere scholen voldoende toegerust zijn dat leerlingen daar kunnen blijven. Dat vraagt om meer expertise in de klas, voldoende middelen en meer ruimte voor ondersteuning door leraren. Het LAKS wil hiervoor samenwerken met scholen, samenwerkingsverbanden, het ministerie van OCW en andere onderwijsorganisaties. Tegelijkertijd blijft het cruciaal dat leerlingen niet de dupe worden van een experiment: een overstap naar het VSO moet altijd een veilige, goed georganiseerde optie blijven. Alleen door reguliere scholen duurzaam te versterken, bereiden we leerlingen zo goed mogelijk voor op de toekomst. Een checklist voor inclusieve en duurzame schoolgebouwen ontwikkelen en publiceren. Samen met ouderorganisaties ouder- en jeugdsteunpunten bekender en waar nodig toegankelijker maken. Onderzoeken hoe we leerlingen die op het punt staan om te wisselen naar een VSO-school toch in het reguliere onderwijs kunnen behouden met extra ondersteuning en hulp. Aktiepunten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=