14 Totaal ISK In Nederland zijn er internationale schakelklassen voor leerlingen die sinds kort in Nederland wonen. Deze leerlingen volgen tijdelijk onderwijs op een ISK-school, waarin zij vooral de Nederlandse taal leren en zich voorbereiden op de doorstroom naar het reguliere onderwijs. Omdat zij in een rap tempo de taal moeten beheersen is er vaak weinig tot geen tijd voor reguliere vakken zoals aardrijkskunde of biologie, waardoor de doorstroom niet soepel verloopt. Leerlingen hebben na twee jaar vaak niet de kennis die ze nodig hebben om op hun passende onderwijsrichting terecht te komen. Daarnaast krijgen ze als ze te oud zijn voor het reguliere onderwijs geen diploma, waardoor ze genoodzaakt zijn door te stromen naar mbo-entree. Vaak past deze leerrichting niet bij de leerlingen. Het LAKS wil hier verandering in brengen: leerlingen moeten de opleiding krijgen die bij hen past. Daarom willen we structureel in gesprek gaan met het ministerie van OCW en andere onderwijsorganisaties om de doorstroom voor ISK-leerlingen te verbeteren. Afgelopen jaar heeft het LAKS met ISK-leerlingen gesproken, waaruit naar voren is gekomen dat er veel onduidelijkheden zijn in de communicatie van school met leerlingen en ouders. De leerlingen en ouders krijgen niet genoeg steun vanuit de scholen om het Nederlandse onderwijs te begrijpen, dit komt voornamelijk doordat informatie wordt gegeven in het Nederlands of Engels. De taalbarrière zorgt voor een belemmering in de doorstroom van de leerling omdat ze het systeem niet goed leren kennen. Hierdoor hebben veel leerlingen geen grip of zicht op wat hun toekomstmogelijkheden zijn en worden ze niet betrokken bij hun eigen toekomst. Dit kan worden verbeterd door informatievoorzieningen over het Nederlandse onderwijs aan te bieden in meerdere talen zodat de leerlingen en ouders de best passende keuze voor de doorstroom kunnen maken. Verder zagen we ook dat de leerlingen op ISK-scholen te weinig zeggenschap hebben op school. Het LAKS vindt het erg belangrijk dat er op elke school een leerlingenraad is. Dit is extra belangrijk op een ISK, waar veel leerlingen nog maar kort in Nederland zijn en vaak nog volop bezig zijn met het leren van de taal. Inspraak van scholieren op deze scholen kan helpen om het onderwijs voor hen passender te maken. Pleiten voor meertalige informatievoorzieningen voor ouders. Structureel in gesprek gaan met het ministerie van OCW en andere onderwijsorganisaties over de doorstroom van ISK-leerlingen. Inzetten op structurele medezeggenschap via leerlingenraden op ISK-scholen. Aktiepunten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=