11 Het LAKS ziet in de toekomst een toetscultuur voor zich waar het belangrijk is om naar de persoonlijke groei van de leerling te kijken, niet enkel naar de resultaten die bij momentopnamen behaald worden. Het is belangrijk dat de leerlingen feedback ontvangen zodat zij zich kunnen ontwikkelen in plaats van alleen een cijfer zonder verbeterpunten en begeleiding. Aankomend jaar willen we voortborduren op de gesprekken die we in de voorgaande jaren hebben gevoerd met betrekking tot het herzien van het huidige toetsmodel. Met behulp van de volgende vragen willen we dit bij de Onderwijsinspectie en op scholen onder de aandacht brengen: waarom toetsen we op deze manier? Bereiken we hiermee wat we willen bereiken? De ervaren toets- en prestatiedruk is niet nieuw (NJi 2021) en past binnen het bredere verband van de prestatiemaatschappij. Naast school spelen onder andere ouders, vervolgopleidingen, ervaren druk van medeleerlingen en beroepskeuzes een rol. Ook leerlingvolg- en administratiesystemen spelen een rol. Systemen als Magister en Somtoday bieden een overzicht voor roosters, cijfers en huiswerk, maar kunnen ook stress, prestatiedruk en een gevoel van constante beoordeling met zich meebrengen. Leerlingen zijn via notificaties continu verbonden met school, en vaak kijken hun ouder(s)/verzorger(s) ook mee. Het LAKS maakt zich zorgen en wil in gesprek met zowel scholen als de ontwikkelaars van deze systemen. We benadrukken dat er vooral gekeken moet worden naar hoe scholen de systemen inzetten en welke impact dit heeft op leerlingen. We willen betere afspraken over wanneer cijfers zichtbaar worden en zijn en pleiten voor begrensde oudertoegang, om het mentale welzijn van leerlingen te beschermen. We zullen ook het werk wat het LAKS eerder al heeft gedaan voortzetten.Zo heeft het LAKS in de schooljaren ’21- ’22 toetscultuurtafels georganiseerd. Hier is ‘Project Toetsdruk’ uit voortgekomen, een samenwerkingsproject tussen het LAKS en de VO-raad waarbinnen zowel naar de leerling als naar onderwijspersoneel wordt geluisterd. Het doel hiervan is dat zij met elkaar in gesprek gaan en samen nadenken over het toetsbeleid van hun school. Dit project zal zich de komende jaren voortzetten. Voortborduren op de gesprekken met de Inspectie om de focus van het inspectiekader, wat te veel gefixeerd is op de cijfers van de leerlingen, te verleggen naar een focus op persoonsvorming en kwaliteiten en vaardigheden die voor leerlingen van belang zijn. Een aktie opzetten om de ernst van prestatiedruk te laten zien. Een video maken over de impact van leerlingadministratiesystemen op scholieren. Het gesprek aangaan met organisaties als Magister er Somtoday om deze platformen te helpen met het inzien van de visie van de scholier. Aktiepunten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=