LAKS

10 Sociale veiligheid Onder sociale veiligheid verstaan we het ervaren gevoel van veiligheid bij het in contact zijn met anderen. Op school ben je constant met elkaar in contact, waardoor we van elkaar kunnen leren en ons verbonden voelen. Belangrijk is hierbij dat iedereen zich veilig voelt. In het schooljaar 2023-2024 heeft het LAKS door middel van scholierencongressen 2023-2024 onderzocht hoe sociale veiligheid op scholen gesteld is en hier aandacht voor gevraagd. Uit het onderzoek bleek dat veel scholieren zich vaak onveilig voelen. Tegelijkertijd geven zij aan vaak niet te weten wat ze hieraan kunnen doen en bij wie ze terechtkunnen, wat volgens het LAKS mede komt doordat het vertrouwensnetwerk vaak onvoldoende zichtbaar is. Het LAKS heeft twee jaar geleden de ‘flyer vertrouwensnetwerk’’ ontwikkeld, die scholen en leerlingenraden kunnen gebruiken om het vertrouwensnetwerk zichtbaarder en professioneler te maken. Als een tweede oorzaak van ervaren onveiligheid kwam naar voren dat docenten en leerlingen het lastig vinden om het gesprek te voeren over gevoelige onderwerpen. Omdat het moeilijk kan zijn om ‘taboeonderwerpen’ zoals racisme en discriminatie, maar ook mentaal welzijn en suïcide in de klas te bespreken, is het LAKS afgelopen jaar met Stichting School & Veiligheid begonnen met het ontwikkelen van een gespreksleidraad. Deze leidraad biedt handvatten aan leraren voor het voeren van een gesprek over maatschappelijke thema’s in de klas. Hiermee willen we stimuleren om het over deze gevoelige maar belangrijke onderwerpen te hebben in de klas. De leidraad zal uitgebracht worden en digitaal worden verspreid onder docenten en op scholen. Toetscultuur en leerlingadministratiesystemen In het huidige beleid van de Inspectie worden scholen gecontroleerd op basis van de doorstroomcijfers van leerlingen en examenresultaten (slagingspercentages). Hierdoor proberen scholen vaak ‘goede’ resultaten te behalen, wat inhoudt dat leerlingen zo min mogelijk een jaar over moeten doen en zo hoog mogelijke examencijfers moeten behalen. Deze druk wordt ook gevoeld door scholieren; zij zijn meer bezig met cijfers dan hun daadwerkelijke ontwikkeling. ‘Zweten, weten, vergeten’ staat centraal: het op korte termijn hard leren en veel stress ervaren, de stof even kennen en vervolgens weer vergeten. Het verspreiden van de flyer vertrouwensnetwerk voor leerlingen. De gespreksleidraad samen met Stichting School en Veiligheid verspreiden onder leraren. Aktiepunten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=