Je bent hier
Home Blog Einde LAKS-klachtenlijn: meer dan 150.000 meldingen, focus meer op inhoud

LAKS nieuws

Einde LAKS-klachtenlijn: meer dan 150.000 meldingen, focus meer op inhoud

Het zit er weer op! Vandaag kwam met de examens Spaans, Turks en Arabisch (havo, vwo) een einde aan het eerste tijdvak van de centrale examens. Daarmee kan ook de balans worden opgemaakt van de eindexamenklachtenlijn van het LAKS. Een hectische, maar goed verlopen operatie, die meer dan 150.000 klachten opleverde, waaronder een aantal opvallende dier- en muziekgerelateerde.

Met nog een paar uur te gaan voor de editie 2019 van de eindexamenklachtenlijn stond de teller iets over de 150.000 klachten, iets minder dan vorig jaar. De meeste klachten gingen over het examen wiskunde A voor havo; sowieso kwamen er voor alle wiskunde examens veel klachten binnen. Meldingen over examens die te moeilijk of te lang zijn, worden door het LAKS geregistreerd, terwijl op klachten over omstandigheden specifieke scholen worden aangesproken en fouten in opgaven of antwoordmodellen worden doorgezet naar het College voor Toetsing en Examens (CvTE), die soms met correcties komen.

Ook dit jaar leverde de telefoonlijn en website examenklacht.nl weer een rijke potpourri aan opvallende klachten op. De meest opvallende was misschien wel die over een medeleerling die letterlijk zakte op het examen, doordat een stoel het begaf. Ook waren er opmerkelijk veel klachten over geluidsoverlast door dieren, als koeien, ganzen en een pauw die meerdere examens met gekrijs wist te verstoren. In de categorie muzikale klachten kwam een melding binnen over een voorbijganger die luidkeels “I will always love you” van Whitney Houston zong en één over een vrachtwagenchauffeur die zijn truck parkeerde en met open deuren en hoog volume zijn playlist Marco Borsato afdraaide.

Ondanks deze ietwat grappige klachten over omstandigheden, viel vooral op dat de klachten veel meer dan andere jaren op de inhoud gericht waren. Scholieren nemen de examens dus serieus en willen vaker onjuistheden aan de kaak stellen. In de voorbereiding had het LAKS hier al op ingezet, door voor ieder schoolvak experts stand by te hebben staan. Zij keken mee en adviseerden over de vele inhoudelijke klachten. Daarnaast was een aanzienlijk groter deel van de klachten afkomstig van vmbo’ers, die het LAKS dus steeds beter weten te vinden voor hun vragen. Ook nu het eerste tijdvak erop zit, blijft het LAKS voor vragen en klachten over examens en andere kwesties op school bereikbaar op het reguliere telefoonnummer 030-7900910.

 

DELEN: