Nieuws

12 februari 2014

Onderwijs heeft last van claustrofobie

Algemene kennis vergaren, een jongvolwassene worden, jezelf kunnen onderscheiden en jezelf durven uitdagen: dat zijn de kerndoelen van het funderend onderwijs. Op een bepaald moment met een diploma in je handen staan en denken: ‘Yes, ik ben er klaar voor. Kom maar op.’ Iedere scholier zou dat gevoel wel willen hebben.

Voor sommigen zal deze utopie werkelijkheid zijn en daar mogen zij dan samen met hun school zeer trots op zijn. Maar helaas bestaat voor een zeer grote meerderheid van de jongeren een andere werkelijkheid. Na een trotse vreugde zul je jezelf later de vraag stellen: ‘Wat heb ik nou eigenlijk bereikt?’ Dan zal iedereen constateren dat met meer uitdaging  er veel en veel meer bereikt had kunnen worden. We kunnen immers veel meer dan we denken.

Scholieren die moeite hebben met school en keihard moeten werken voor een zes, zij zullen terecht trots zijn. Scholen en docenten geven hun voldoende aandacht en dat werpt zijn vruchten af, Nederland mag daar trots op zijn. Maar voor een groot deel deugt het systeem ook niet. Want hoe zit het met hoogbegaafden, excellerenden en scholieren die simpelweg vooruit lopen op de rest van de klas? Zij zijn ondergesneeuwd in het Nederlandse onderwijsstelsel. Iedereen wil achteraf tegen zichzelf kunnen zeggen: ‘Ik heb het maximale uit mezelf weten te halen.’ School zou voor iedereen van toegevoegde waarde moeten zijn. Alle 960.000 scholieren in Nederland verdienen op maat gemaakt onderwijs.

Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Ik ben zo’n uitzondering op de regel. Een achttienjarige jongen die graag grenzen opzoekt. Maar ik krijg vrij van school om mijzelf te ontplooien en ruimte om mijzelf ultiem uit te dagen. Dus: de kansen voor verbetering van het onderwijs liggen niet alleen binnen de school, denk ook buiten het curriculum. Een bestuursjaar is voor mij het leerzaamst geweest, hier zullen meer voorbeelden van moeten komen. Onderwijs is pas excellent als alle talenten worden benut, zowel binnen als buiten de schoolmuren.

Reageren?
Je e-mailadres wordt niet getoond. En we gaan netjes met je gegevens om!
Reacties: