Sofie

Sofie, Gymnasium 2

‘’Luister nou, leem kan geen trek of stuwkracht hebben’’
‘’Ja maar Niels, het hoeft ook niet als basis voor de muur te dienen. Het kan erbij, en is goed voor het leefklimaat.’’
Zomaar twee zinnen uit een discussie tijdens het les onderzoek en ontwerp van 2 VWO/Gymnasium.  O&O, een keuzevak, dat 85% van mijn klas vrijwillig volgt. Tijdens onze 5 uur o&o per week leren wij niet alleen wat ons project ons op dat moment leert maar ook belangrijke vaardigheden die we in al onze andere vakken kunnen toepassen.
Je leert vaardigheden waar iedereen die o&o volgt zich in moet ontwikkelen zoals samenwerken, de discussie aangaan, onderzoek uitvoeren, resultaten analyseren, maquettes maken en presenteren. Geen wonder dat wij hier veel problemen mee hebben, maar we hebben een docent, die misschien nog wel meer gebrand is op het ons bijbrengen van deze vaardigheden dan dat we voor de GGD een manier hebben gevonden om meer mensen naar buiten te krijgen. Want ja, de opdrachten zijn voor echte opdrachtgevers en er zijn ideeën echt doorgevoerd..
Maar die algemene vaardigheden zijn niet het enige wat je bij o&o leert. Je ontwikkelt je in wat jij wilt. Zo kan ik kiezen om beter te worden in onderzoeksrapporten schrijven en weet Niels van hierboven alles van Sketch Up. Voor mij zijn dit belangrijkere vaardigheden dan het kunnen aantonen van koolstofdioxide. Toch zijn maar vijf scholen uit de regio midden Nederland waarbij dit aangeboden wordt, en heb je deze vaardigheden tijdens je studie en daarna volop nodig. In mijn ogen zou in 2032 iedereen zich zo kunnen ontwikkelen.