Nieuws

10 juni 2015

Wil jij je docent beoordelen?

Bestel nu gratis het LAKS loves LED handboek. Hierin staat beschreven op welke manieren leerlingen hun docenten van feedback kunnen voorzien!

Je hebt ze vast, van die docenten die super goed les geven. Van die docenten die de stof goed uitleggen en bij wie de les op rolletjes loopt. Maar ken je ook van die docenten die niet zo goed les geven?  Waarschijnlijk kun jij zo vertellen wat verbeterpunten voor deze docent zijn. Scholieren weten nu eenmaal heel goed hoe goed hun docent les geeft.

Het LAKS vindt het daarom heel belangrijk dat scholieren meepraten over het functioneren van hun docenten. Dit zorgt er namelijk voor dat leerlingen gemotiveerder naar school gaan, docenten zichzelf blijven verbeteren en de resultaten van leerlingen beter worden. Het LAKS is daarom een groot voorstander van LED: Leerlingen Evalueren Docenten. LED houdt in dat scholieren meepraten over het functioneren van docenten.

Het LAKS is het land ingegaan om te kijken of er scholen zijn waar leerlingen meepraten over het functioneren van docenten. En wat blijkt, er zijn al veel scholen waar een bepaalde vorm van LED de normaalste zaak van de wereld is!

In dit boekje beschrijven we wat LED is, welke vormen van LED er zijn en wat de voor- en nadelen zijn. Ook vind je tips over de manier waarop je aan de slag kunt gaan met LED. Om het nog makkelijker te maken sluiten we dit boekje af met twee uitgewerkte voorbeelden van LED.

Je kunt het gratis boekje bestellen via info [@] laks.nl of hier downloaden.
Reageren?
Je e-mailadres wordt niet getoond. En we gaan netjes met je gegevens om!
Reacties:
  • 28 juni 2015
    Florence
    Wat werkt: Feedback
    Stichting LEERLING wil jullie actief betrekken bij onderwijsverbeteringen. Jullie ervaren dagelijks als gebruikers wat er niet en wel werkt. Wat jullie nodig hebben zijn vaardigheden om jullie plannen en ideeën vorm te kunnen geven en de dialoog aan te gaan. Stichting LEERLING heeft hiervoor de succesvolle methodiek van Stichting LeerKRACHT vertaald naar de leerlingen. Bij Stichting LeerKRACHT gaan de docenten in teamverband aan de slag met doelen, lesbezoeken en verzinnen ze acties om de lessen voor jullie structureel beter te maken. Bij Stichting LEERLING slaan we met dezelfde aanpak vanuit jullie de brug naar de leraren. Feedback vormt een belangrijke pijler om tot een cultuurverandering te komen die aansluit bij wat jullie willen, kunnen en nodig hebben om te leren. Op het programma staan: doelen stellen, feedback en gezamenlijk leren. Ons doel is onderwijsverbetering van binnenuit, waarbij leerlingen, leraren en ouders leren van en met elkaar. Van klagen naar vragen, van weerstand naar leerstand en van eiland naar wij-land.