Nieuws

10 februari 2017

UPDATE: LAKS teleurgesteld over uitstellen AO curriculum herziening

Vandaag hebben de Onderwijscoöperatie, de sectorraden (PO- en VO-raad), de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en Ouders & Onderwijs gezamenlijk een voorstel gestuurd aan staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) om tot een herziend curriculum te komen in het primair en voortgezet onderwijs. De onderwijspartijen hebben de handen ineengeslagen en een aanpak opgesteld met een centrale rol voor leraren. De onderwijspartijen vragen de staatssecretaris om dit mogelijk te maken. De aanpak vormt het vervolg op de verdiepingsfase van Onderwijs2032. De staatssecretaris biedt het voorstel aan de Tweede Kamer aan en volgende week  gaat hij er met de Tweede Kamer over in gesprek.

Update 16-2-2017: LAKS teleurgesteld over uitstellen AO curriculumherziening, scholieren willen nu al zinvol onderwijs!

Het LAKS reageert met verbazing op het besluit van het CDA om het debat in de Tweede Kamer van vandaag uit te stellen.  De noodzakelijke herijking van het curriculum loopt hierdoor nog meer vertraging op. Voorzitter Sven Annen: “Wij betreuren dit besluit ten zeerste.  De curriculum herziening is een mooie kans om het onderwijs zinvoller en betekenisvoller (of uitdagender) te maken. Te vaak leren scholieren nu dingen waar zij niks aan hebben. Dat demotiveert enorm!’

Het CDA besloot de hoorzitting uit te stellen omdat een groep docenten in een brief van 17 september 2016 aangaf dat er nog te veel vraagtekens waren. Zij willen graag eerst een hoorzitting over het eindadvies organiseren. Hier is het LAKS echter zeer verbaasd over zijn aangezien een in januari geplande hoorzitting over dit onderwerp juist door diezelfde Tweede Kamer werd geannuleerd.  Daarnaast hebben docenten volop de gelegenheid gekregen om via allerlei kanalen hun stem te laten horen. Annen: “Het voelt een beetje als mosterd na de maaltijd. Een kleine groep docenten is erg tegen vernieuwing in het onderwijs. Het lijkt wel alsof zij het liefst willen dat de leraar nog met een aanwijsstok voor het krijtbord allerlei feitjes op staat te dreunen in plaats van scholieren te leren hoe zij zelfstandig leren en kritisch na te denken, om moeten gaan met de nieuwste technologieën of wat het betekent om in een multiculturele democratie op te groeien! En dit terwijl er ook een hele grote groep docenten is die juist wel wil innoveren. Het lijkt er nu op dat de politiek de stem van de leerlingen niet serieus neemt.”

Update 16-2-2014 18:00: Gezamenlijke reactie coördinatiegroep, bestaande uit
Onderwijscoöperatie, PO-Raad, VO-raad, AVS, LAKS en Ouders & Onderwijs.

Hier te vinden.
 

Reageren?
Je e-mailadres wordt niet getoond. En we gaan netjes met je gegevens om!
Reacties: